مقدمه ای بر اصول انیمیشن در افتر افکت

ادوبی افتر افکت پر کاربرد ترین، همه کاره ترین و پیچیده ترین نرم افزار هست.
که ممکنه شما این نرم افزار رو بیشتر برای ویرایش ویدئو ها و مراحل پست پروداکشن (مراحل نهایی تولید برای پرداخت نهایی رنگ و کنتراست) بشناسید.
در نگاه اول، افتر افکت میتونه پیچیده به نظر بیاد، اما همینکه یه آشنایی کلی با محیط نرم افزار و ساختار کلی پیدا کردین،
قادر خواهید بود جلوه های گرافیکی خیره کننده ای بسازید.
نگران نباشید من معتقدم برای فرا گیری یک نرم افزار قبل از هرچیز، نیاز به یادگیری اصول اولیه و نحوه کارکرد اون نرم افزار هست.
برای این موضوع هم موارد مختلفی از نحوه کار با این نرم افزار پوشش داده شده و شما میتونید برای هر قسمت آموزش مربوطه رو نگاه کنید.

در این قسمت میریم سراغ ایجاد اولین انیمیت یا متحرک سازی در افتر افکت، با آشنایی محیط کاربری نرم افزار شروع میکنیم.
با ما همراه باشید.

نکته: حتما سعی کنید از جدید ترین نسخه افتر افکت استفاده کنید تا علاوه بر رفع باگ ها به امکانات بیشتری که در اختیارمون قرار میده هم دسترسی داشته باشیم.

خلاصه لینک هست
قسمت اول: چگونه در افتر افکت متحرک سازی انجام بدیم
قسمت دوم: آموزش از طریق پروژه آماده افتر افکت

قسمت اول: چگونه در افتر افکت متحرک سازی انجام بدیم

قدم اول: رابط کاربری را بشناسید.

  1. افتر افکت رو اجرا کنید
  2. پنجره پاپ آپی که باز میشه رو ببندید.
  3. فضای کاری نرم افزار رو با کلیک بر تب Window > Workspace > Default مرتب کنید.
    شما میتونید بر اساس نیازی که به ابزار های افتر افکت دارین این محیط رو شخصی سازی کنید تا مراحل انجام کارتون راحت تر و سریعتر پیش بره.
    اما برای الان بهتره که با همین فضای پیش فرض کارمون رو پیش ببریم.
  4. افتر افکت پنل های مشخص شده ای داره که هر کدوم نقش خاصی رو انجام میدن. در فضای پیش فرضمون شما سه پنل میبینید.
    در قسمت چپ صفحه پروژه هامون هست، شبیه به یه درایو که توش یه سری فایل داریم.
    در قسمت راست پنجره کامپوزیشن(Composition)هست و در پایین تایم لاین (Timeline) شبیه به نرم افزار پریمایر.

نکته: با اصطلاحات افتر افکت آشنا شوید.

اگه از قبل با نرم افزار پریمایر کار کرده باشین برخی از این اصطلاحات براتون آشنا خواهد بود. اینجا هم لیستی از رایجترین اصطلاحات رو میبینید:

*Keyframes _ کی فریم ها
شروع و پایان مقدار در زمان برای افکت هامون
*Layers _ لایه ها
بلوک های سازنده که در تایم لاین قرار میگیرن
*Property _ ویژگی
مقداری که میتونه به وسیله کی فریم ها تنظیم بشه
*Time Code _ کد زمانی
یک نقطه ای خاص در زمان
*Render _ خروجی
فرایند تولید یک ویدئو که قابل پخش باشه
*Codec _ کدک
قالبی که یک فایل در اون ارائه میشه
*Alpha Channel _ کانال آلفا
قسمت شفافی (Transparent) از یک تصویر

قدم دوم: وارد کردن فایل ها و عکس ها

با وارد کردن فایل ها و عکس هاتون به افتر افکت شروع کنید. که برای اینکار راه های زیادی هست.
میتونین از طریق کشیدن فایل ها به پنجره پروژه Project این کارو انجام بدین.
یا میتونید با دوبار کلیک در پنجره Project فایل هارو وارد کنید.
برای فهم بهتر ما از تب های بالای افتر افکت استفاده میکنیم، شما میتونید از تب File > Import > File
به هاردتون دسترسی داشته باشید و فایلی که نیاز هست رو انتخاب و سپس دکمه Import رو بزنید.
یا روی فایل مورد نظر دوبار کلیک کنید.
میبینید که فایل مورد نظر به پنجره Project اضافه شده.
در قسمت خالی این پنجره دوبار کلیک کنید و یک عکسی که به صورت ترنسپرنت باشه رو وارد کنید.

نکته: با استفاده از ساخت پوشه فایل هارو مرتب کنید.

برای ساخت پوشه ابتدا روی آیکن پوشه (Folder) در پایین پنجره Project کلیک کنید.
نام پوشه رو مشخص کنید. فایل هایی که وارد کردیم رو به پوشه انتقال بدین.
با مرتب کردن فایل ها توی پوشه خیلی راحت تر میتونید پیداشون کنید.

قدم سوم: اولین انیمیشن خود را بسازید.
انیمیشن یعنی تغییر در زمان. شما تمام انیمیشن هاتون رو با استفاده از افکت هایی که در گذر زمان تغییر میکنن با استفاده از کی فریم ها ایجاد میکنید.
ما برای شروع ابتدایی ترین افکت رو میسازیم: fade محو شونده

  1. فوتیجی یا فایلی که وارد کردین رو به قسمت پنجره پایین یا render queue panel ببرید.
  2. بعد اینکار میبینید که یک کامپوزیشنی برای اون فایل ساخته میشه
  3. همین کارو برای عکسی که وارد کردین هم انجام بدین و بالای فایل درون کامپوزیشن قرار بدین
  4. اندازه عکس رو به دلخواه اگر نیاز بود، تغییر بدین با استفاده از حاشیه هایی که دور عکس میبینید
  5. در تایم لاین روی عکس کلیک کنید و از روی کیبورد دکمه T رو بزنید.
    مشاهده میکنید که یک آیکن شبیه به ساعت یا کرونومتر ظاهر شده با اسم Opacity کنارش.
  6. نوار آبی رنگ یا نشانگر، که در قسمت تایم لاین هست رو به ابتدا بیارید.
    7.روی عدد 100% کلیک کنید و و در حالی که کلیک موس نگه داشته هست اونو به سمت چپ بکشید تا مقدار به 0% برسه.
  7. بعد، زمان کی فریم دهی میرسه. روی آیکن ساعت کلیک کنید تا رنگ آیکن به آبی تغییر کنه که نشان دهنده فعال بودن این افکت هست.
    9.حالا نشانگر زمانی رو چند ثانیه به جلو ببرین.
  8. روی 0% کلیک کنید و موس رو به سمت راست ببرید تا مقدار افکت زیاد بشه و به 100% برسه.
    با تغییر پارامتر های هر افکت در بازه زمانی مشخص افتر افکت مابین اون زمان هارو به صورت اتوماتیک کی فریم تولید میکنه و طبق اون بازه زمانی افکت رو به ما نمایش میده.
    11.برای دیدن افکتی که ایجاد کردیم کافیه نشانگر تایم لاین رو به ابتدا ببرید و دکمه space رو بزنید.

قدم چهارم: خروجی گرفتن پروژه.

خروجی گرفتن پروژه به مرحله میگن که میخواهید فایل نهایی کارتون رو در قالب قابل پخش به نمایش بزارین.
گزینه هایی برای این کار هست که مهمه صحیح ترینشون رو انتخاب کنید.
قالبی که برای خروجی میگیرن باید به صورت ویدئو باشه که همون codec هست
برای الان، ما یه codec رایج رو استفاده میکنیم به نام Quick Time.

  1. در قسمت تایم لاین میتونیم مشخص کنیم که از کجا تا کجارو میخواهیم خروجی بگیریم.
    برای اینکار کافیه نقاط زمانی رو که در این پروژه از ابتدا هست تا مدت زمانی که برای افکت در نظر میگیرن رو به دکمه های B برای شروع ویدئو و دکمه N برای انتخاب انتهای ویدئو به کارمون میاد.
    البته این سریعترین راه هست شما میتونید به صورت دستی هم از طریق چنگک هایی که در بالای تایم لاین هست استفاده کنید.
  2. در پنجره Project کامپوزیشنی که ایجاد شده رو انتخاب کنیم، توجه داشته باشید که انتخاب کامپ صحیح خیلی مهمه تا بعدا دچار مشکل نشیم.
  3. از تب های بالا تب Composition > Add to Render Queue رو میزنیم.
  4. در پنجره باز شده روی حرف Lossless میزنیم.
  5. در پنجره Output Module Settings روی Format میزنیم و گزینه Quick Time رو انتخاب میکنیم.
    نگران نباشید اگه افتر افکت شما Quick Time رو نداره، میتونید جدا این نرم افزار رو دانلود کنید و نصب کنید.
    اگر این نرم افزار رو نداشتید میتونید از Format Avi هم استفاده کنید.
  6. دکمه OK رو میزنیم.
  7. در پنجره Render Queue قسمت Uotput To رو که نوشته Not yet specified رو بزنید.
  8. در دیالوگ یا پاپ آپی که باز میشه میتونید نام ویدئو و محل ذخیره ویدئو رو مشخص کنید.
  9. دکمه Save رو بزنید.
  10. در پنجره Render Queue دکمه Render رو بزنید.
  11. وقتی که رندر کامل شد میتونید فایل ویدئویی رو که ساختید رو مشاهده کنید.
  12. اگه هر مشکلی توی قسمت رندر گرفتن داشتید رو میتونید از این قسمت عیب یابی کنید.

تبریک میگم، تونستیم باهم اولین انیمیشن خودمون رو با افتر افکت بسازیم.

نکته: ساخت انیمیشن در افتر افکت با اکسپرشن ها Expressions
واقعا یکی از شیرین ترین قسمت های افتر افکت کار با اکسپرشن ها هست، اکسپرشن ها راهی مازاد برای خلق کی فریم ها بدون کی فریم هاست
و همین موضوع باعث میشه بی نهایت انیمیشن های پیچیده ای رو به وسیله اکسپرشن ها به راحتی بسازیم
چه بسا خیلی هم از بابت زمان میتونن کارمون رو سریع تر، بهینه تر و حرفه ای تر کنن.
اگه با جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشید میتونین مقادیری که به هر پارامتر نسبت میدیم رو با استفاده از این زبان فراخوانی کنیم.
یه مقدار بیشتر از چیزی که میگم پیچیده هست برای ابتدا که بخواهید یاد بگیرین.
ولی بسیار کارهای پیچیده ای رو میشه باهاش انجام داد.

خوشبختانه من خودم آموزش هایی رو در این زمینه دیدم و از این لینک میتونید با یه سری مفاهیم اکسپرشن ها در افتر افکت آشنا بشید.

خیلی مهمه که این قدم اول رو برداشتید. افتر افکت خیلی دوست داشتنیه و بسیار کارهای خفنی رو میشه باهاش انجام داد.
در ادامه لینکی میدم از بهترین کارهایی که با افتر افکت ساخته شدن، البته به صورت موشن گرافیک

لینک

امیدوارم این آموزش بهتون کمک کرده باشه،
ساخت انیمیشن های خیره کننده با افتر افکت آسون تر از چیزیه که فکر میکنید. با اندک دانشی خواهید دید که قادر خواهید بود ویدئو های خودتون رو با جلوه های بصری با تأثیر بالا ایجاد کنید.

لطفا هر نظری دارین در قسمت دیدگاه کامنت بزارید.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.